Waardering uitspreken lastig? 3 redenen waarom je het toch moet doen. 

Herken je dit? “Als ze niks horen gaat het goed. Ik trek wel aan de bel als het niet loopt.” We horen het nog vaak als we teams begeleiden. “Ik ben niet zo van de complimentjes, gekunsteld gedoe. Wat moet ik dan zeggen? Leuke broek heb je vandaag aan? Moet je nog oppassen ook, in het #metoo tijdperk.” Begrijpelijk, maar ook zo jammer. Want even heel concreet, waarom zou je waardering uitspreken? 

1.     Drijfveer no. 1

Bewondering en erkenning is de belangrijkste drijfveer voor hoogopgeleide werknemers blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. En niet alleen bewondering van leidinggevenden. Ook complimenten van collega's en naasten zijn belangrijk. Dus doe het niet alleen op je werk, doe het ook thuis, bij vrienden en in de supermarkt. Laatste fietste iemand langs me en zei heel oprecht: "Wat een mooie schoenen". Al weken geleden maar ik weet het nog steeds. 

2.     Dé reden om op te stappen

Onderzoek van Gallup laat zien dat 50 procent van de werknemers die hun baan opzeggen een slechte relatie met hun leidinggevende als hoofdreden noemen. Google heeft onderzoek gedaan naar wat een goede leidinggevende is. En op nummer 1 staat dat hij of zij ook een goede coach is. Iemand die niet direct alles oplost maar zorgt voor leermomenten. En die aandacht heeft voor wat er goed gaat. Oftewel, die complimenten geeft. 

3.     De ontvanger én de gever worden gelukkiger

Als jij een compliment krijgt maken je hersenen dopamine aan, een geluksstofje. Dat zorgt er ook nog eens voor dat je nog meer je best gaan doen. Gallup ontdekte dat tevreden en betrokken medewerkers 17% meer productief zijn en dat ze zorgen voor 10% meer tevreden klanten. 

 De enige conclusie die je dus kunt trekken: gewoon geven, die complimenten! 

Geschreven door: Margreet Tijms