Vertrouwen bouwen.. oké, maar hoe dan?!?
Ik schreef het al eerder, vertrouwen is dé basis voor een goede samenwerking. Lencioni, Edmondson, Google; niet de minste namen en allemaal zijn ze het eens. Je kwetsbaar opstellen op je werk, fouten mogen maken, het soms niet weten; het draagt niet alleen bij aan de samenwerking, het zorgt voor de meest succesvolle teams. Het waarom is dus duidelijk. Maar dan begint het natuurlijk pas. Want hoe doe je dat dan? Hoe zorg je voor een cultuur van vertrouwen?
Een praktijkvoorbeeld, ons eigen team
Ik bevind mij in de luxe positie dat ik in een team werk waar het vertrouwen groot is. Anique heeft een bijzondere manier van tot de kern komen bij mensen. Ze vraagt gewoon. En ze geeft het goede voorbeeld. Vertelt over haar eigen struggles. Vanaf onze eerste kop koffie had ik het idee dat alles op tafel mocht. Dat blijkt ook echt dé manier als het gaat over vertrouwen, als leidinggevende moet je het goede voorbeeld geven.
En toch, als je dan samen gaat werken, en als blijkt dat je het niet altijd overal over eens bent, dan is het soms best lastig. Het model van Pauline Voortman hielp mij om helderder te zien waar die lastigheid dan zit en wat je eraan kunt doen.
Cultuur van vertrouwen
Uit haar onderzoek blijkt dat je een cultuur van vertrouwen creëert door de juiste mix van Context, Onderlinge relaties en Persoonlijkheid.
En bij die drie onderwerpen horen knoppen waaraan je kunt draaien. De wolkjes in het plaatje.
Voldoende voorspelbaarheid
Bij context gaat het om voldoende voorspelbaarheid. De juiste balans tussen ruimte en steun enerzijds en sturing en kaders anderzijds. Te beginnen met handelen naar je missie en waarden. Als ik die betrek op Rebelpoint; we hebben een duidelijke missie, we willen werklef onderdeel maken van elke bedrijfscultuur. Alles wat we doen hangt daar mee samen. Durf, vertrouwen, authenticiteit en ontwikkelen, dat zijn onze vier kernwaarden. Kernwaarden die ik deel, waardoor ik meteen wist, hier pas ik.
En daarnaast, als tweede, duidelijkheid scheppen over doelen, taken en verantwoordelijkheden. Dat was in onze samenwerking best een beetje zoeken. Want wie doet nou wat. En dan vooral in mijn samenwerking met Anique. Zij is dé founder, degene die al jaren volgens deze methodiek werkt, die alle pros en cons in d'r hoofd heeft. Ik heb weleens gedacht, wat kom ik hier nog toevoegen? Dit is bij ons een knop waar we nog regelmatig aan bijdraaien. En dit is ook een knop die af en toe zorgt voor frustratie.
Welwillendheid
Persoonlijke relaties draaien om welwillendheid. Om aandacht. Hoe goed ken je elkaar eigenlijk? En over psychologische veiligheid. Durf je je uit te spreken? Kunnen conflicten bespreekbaar gemaakt worden? Dan kom ik weer terug bij die frustratie van hierboven. Best een beetje ongemakkelijk soms. Af en toe is een telefoontje of een appje na een meeting nodig. "Hey, het liep niet helemaal lekker he, voelde jij dat ook? Wat gebeurde er?" En juist die gesprekken zijn het meest waardevol, ze zorgen dat de verbinding weer wordt hersteld.
Ik schreef ook al vaker over complimenten. Hoe vaak heb jij vandaag je waardering uitgesproken naar een collega? Dankjewel gezegd? Het draagt allemaal bij aan welwillendheid.
Bereidheid tot kwetsbaarheid
En tenslotte, bij persoonlijkheid hoort de bereidheid tot kwetsbaarheid. En die gaat eigenlijk over twee dingen. Aan de ene kant (zelf)reflectie. Hoe goed ken je jezelf? Ben je in staat moedig (persoonlijk) leiderschap te ontwikkelen? Heb je een growth of een fixed mindset? Geloof jij dat je kunt groeien? Dat je al doende leert?
Wij zijn met het Rebelpoint team allemaal nogal reflectieve wezens, kunnen daar soms zelfs wat in doorslaan. Dan praten we langer over hoe het ging dan dat de daadwerkelijke training duurde. Hebben we allemaal verbeterpunten bedacht, vragen we vervolgens aan de groep en is die al helemaal tevreden. Dus met onze zelfreflectie zit het wel goed, die moeten we soms zelfs wat afremmen.
Het tweede onderdeel onder bereidheid tot kwetsbaarheid, is die van communicatie. Want ben je in staat om jouw intenties zorgvuldig te verwoorden. Als het gaat over kwetsbaarheid zijn woorden heel belangrijk. Durf jij de kracht van je kwetsbaarheid op te zoeken? Ik vind dit maar wat moeilijk. Ben er nog lang niet. Maar de afgelopen 9 maanden heb ik flinke stappen gezet. En dat is grotendeels dankzij mijn fantastische collega's.
Men zegt wel eens, waar je mee omgaat, daar word je mee besmet. In deze rare corona tijd een nogal controversiële uitspraak. Maar ik ben heel blij met de besmetting met kwetsbaarheid door Anique, Sharon en Rudi. Ik wens jou als lezer evenveel kwetsbaarheid en vertrouwen in je organisatie. Ik hoop dat je, met behulp van het model van Pauline Voortman en mijn voorbeelden, vandaag nog een eerste stap zet.
Geschreven door: Margreet Tijms