5 jaar rebelleren: van werkgeluk naar werklef 

Het is misschien niet zo rebels om een jubileum van 5 jaar te vieren, maar ik doe het lekker toch. Toen ik vorige week zelf de RebelChecklist weer invulde, realiseerde ik mij weer dat ik successen vaker wil vieren. En toen ik gisteren het Instagram account van Rebelpoint van 5 jaar geleden tot nu doorscrolde, onstond er een brede grijns op mijn gezicht. Wat is jouw tofste en meest rebelse herinnering aan Rebelpoint? 

Vrijdag in de brasserie van Hotel Schiphol

"Moet ik vijf jaar Rebelpoint vieren met een rebels feestje?" De terechte reactie was dat ik niets moet. Wat wil ik? Een paar uur later kreeg ik een appje van Fabian. Hij gaf mij vijf jaar geleden de kans om een afstudeeronderzoek te kiezen waar ík blij van werd en gaf me na het afstuderen het laatste zetje dat ik nodig had om te gaan ondernemen. Een website en een laptop in bruikleen én mental support! Vrijdagmiddag hebben we samen geproost met een glas prosecco. 

Van Reframed naar Rebelpoint

Op 27 oktober 2014 fietste ik naar de Kamer van Koophandel. Mijn eigen bedrijf, Reframed, was een feit. Een jaar van ontdekken volgde, met hier en daar een leuke klus. Niet veel later kwam Tess op mijn pad, werd Reframed een V.O.F en zetten we het bedrijf samen voort aan de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen. Geweldige momenten wisselden zich af met grote uitdagingen. Tweeënhalf jaar geleden zette ik Reframed alleen voort onder een nieuwe naam die veel beter aansloot bij mijn missie: Rebelpoint. Van het één kwam het ander. Waar ik twijfelde of ik überhaupt door zou gaan met ondernemen en flink de balen had toen ik hoorde dat ik mijn bedrijfsnaam moest veranderen, bleek er opeens geen weg meer terug. Hoewel ik mij al zes jaar lang had verdiept in de (positieve) psychologie, bleef ik rondlopen met vragen. Ik ging de hort op en en heb #happyrebels uit alle lagen van organisaties en uit allerlei branches gevraagd wat zij doen om zich goed te voelen in hun werk en privé. De antwoorden heb ik naast de onderzoeken uit de (positieve) psychologie gelegd. De RebelMethode was geboren.

Een nieuw concept, nieuwe producten én een Award!

Bij een nieuw concept hoort een nieuwe huisstijl. Want die mintgroene stijl was 'niet stoer genoeg'. Ik heb iemand mij de vragen laten stellen die ik anderen altijd stel, met een BrandBook én een nieuwe huisstijl als resultaat. Hoewel tekenen niet mijn talent is, heb ik het huidige logo zelf ontworpen. Best mooi toch?! Maanden van hard werken volgden. Credits en dank aan alle studenten en collega's die zich in deze jaren hebben ingezet. Mede dankzij hen lanceerden we de RebelBox. Korte workshops en trainingen van een dag zorgden namelijk niet voor het gewenste resultaat. Een #happyrebel word je door dagelijks kleine stapjes te zetten. Met succes! Meer producten én een webshop volgden. Het is zo gaaf om te zien dat de producten die wij zelf ontwikkeld hebben ook écht de beoogde resultaten bereiken in teams en organisaties. De resultaten van een afstudeeronderzoek naar de effecten van de RebelBox bevestigden dit. Het onderzoek naar de mate waarin het RebelBox-programma bijdraagt aan de mentale gezondheid van medewerkers (door dr. Klaske Veth van de Hanzehogeschool Groningen) is nog gaande. Met als klap op de vuurpijl: vorig jaar hebben we de STARTUP Assist Award van Donar gewonnen!

Van werkgeluk naar werklef

Fabian vroeg vrijdag aan mij: "word je wel eens moe van werkgeluk?" Een goede vraag en één van mijn grootste lessen van de afgelopen vijf jaar. Reframed en later Rebelpoint begon voor mij als een zoektocht naar een simpele aanpak om werkgeluk te verhogen. In de afgelopen jaren ben ik er echter achtergekomen dat we in de zoektocht naar 'ons goed voelen' een belangrijke stap overslaan. Om je goed te voelen is lef nodig. Heel veel lef. Het gaat over jezelf kennen en laten zien, verantwoordelijkheid nemen en vertrouwen. Over de moed hebben om dingen te doen waarvan je de uitkomst niet weet. En als er iets stoer is, dan is dat het wel. Vraag het maar aan #happyrebels. Hetzelfde geldt voor organisaties. Om als organisatie toekomstproof te zijn, moet je teruggaan naar de basis. 

Rebelpoint 2.0 

Op 9 juli heb ik,  samen met de nieuwe en o zo rebelse Business Partner Rudi de hand geschud. Het was tijd voor Rebelpoint 2.0. Sinds mijn verhuizing naar Amsterdam hebben we er officieel een tweede vestiging bij en heeft Nathan de lead in Noord-Nederland.  Sinds vorige week hebben we er een Organizing Rebel bij die Rebelpoint slim neer gaat zetten en het RebelTeam zal ondersteunen in het werk. Als RebelTeam reizen wij het hele land door om onze missie te bereiken:  een arbeidsmarkt vol #happyrebels. Nu de basis staat is het tijd voor een volgende stap. Wij zijn met een aantal organisaties in gesprek die RebelPartner willen worden. Want: om als organisatie écht een Rebelpoint te worden waar #happyrebels te domineren, is deze volgende stap nodig. Wij gaan intern mensen opleiden tot RebelLeader (spoedcursus) of RebelMaster (opleiding van 6 maanden), zodat jouw organisatie de kennis en kunde in huis heeft om de RebelMethode te integreren in de organisatie en te zorgen voor duurzaam resultaat. 

Ik daag mezelf uit. Doe je mee?

Mooi al die rebelse herinneringen. En nu? In Noord-Nederland is de revolutie inmiddels 'aan'. Dagelijks merk en hoor ik hoe Rebelpoint steeds meer een begrip is geworden en mensen dagelijks #happyrebel-keuzes maken. Voor het komende jaar daag ik mezelf en mijn collega's uit om in de Randstad hetzelfde te creëren. Dat de revolutie in de Randstad volgend jaar ook 'aan' is! Ik daag jou ook uit: Wat is jouw tofste en meest rebelse herinnering aan Rebelpoint? En: aan wie in de Randstad ga jij mij voorstellen? 

 

Geschreven door: Anique Wijnhoud