RebelStory - Randy Soemosemito

Dat Randy Soemosemito een happy rebel is, is wel duidelijk. Lees in zijn RebelStory waar dit 'm in zit en waarom hij zo dankbaar is dat hij een happy rebel is en kan zijn door zijn werkgever. Het is niet voor niets dat hij zich wil inzetten om van Actium een organisatie vol happy rebels te maken. 

Randy Soemosemito

Een paar weken geleden heb ik voor het loopbaanevent van Loopbaaninitiatief speedcourses verzorgd met als thema: hoe word ik een happy rebel? Tijdens één van deze speedcourses leerde ik Randy kennen, een echte happy rebel! Hij is wijkconsulent bij woningcorporatie Actium in Assen. Hier is hij nu acht jaar werkzaam, zonder relevante werkervaring en een relevante opleiding. 

Wat is een happy rebel? 

Het eerste stellige antwoord dat hij hierop geeft, is: "De gelukkige persoon achter de werknemer." Wat hij veel ziet is dat mensen in hun werk als een werknemer benaderd en behandeld worden. Happy rebels worden door hun werkgever echter als een persoon gezien en hebben zelf ook het gevoel dat ze als een uniek individu gezien worden. En dus niet als een nummertje. Als de persoon vervolgens ook weet wat hij ervoor nodig heeft om gelukkig te werken en de leidinggevende hem de randvoorwaarden biedt waardoor hij op deze manier kan werken, spreken we volgens Randy van een happy rebel. 

Randy voegt eraan toe: "Happy rebels doen hun werk vanuit kennis en met passie en stralen geluk uit in het werk. Ze creëren een omgeving waarin ze prettig kunnen werken en hebben veel energie om zich heen hangen." 

En van een Rebelpoint? 

"Een Rebelpoint is een organisatie die het beste uit haar mensen haalt. En dat ook durft. Rebelpoints zien de mens achter de medewerkers, weten waar ze behoefte aan hebben en geven mensen de kans om vanuit hun talenten en kwaliteiten te werken. In de meeste organisaties wordt nog steeds in processen en gebaande paden gedacht en wordt van bovenaf bepaald wat medewerkers nodig hebben. Rebelpoints draaien dit om. Werknemers vormen de organisatie en de mate waarin zij gelukkig zijn bepaalt de mate waarin een organisatie in deze tijd succesvol is", aldus Randy. 

Waarom ben jij een happy rebel?

Volgens Randy is hij een happy rebel omdat hij gezien is en nog steeds de kans krijgt om zichzelf te laten zien. Zijn werkgever geeft hem de kans om zichzelf te zijn, aan zichzelf te werken en zichzelf te ontwikkelen. "Ik ben er dankbaar voor dat ik een kans heb gekregen bij Actium, puur op basis van mijn manier van presenteren. Ze konden mij in het plaatje van het bedrijf passen en hebben gedacht dat ik een bijdrage zou gaan leveren aan de missie en de visie van Actium." Verder geeft Randy aan dat hij elke dag energiek aan het werk gaat en weer thuis komt en doet wat hij belangrijk vindt en goed kan. Verder zijn zijn relaties met collega's goed. 

Wat maakte dat je zo enthousiast was over de speedcourse?

"Dat zit 'm in de energie en het enthousiasme. In de manier waarop jullie alles overbrachten. De grootste eyeopener was voor mij dat een organisatie bij het aannemen van mensen moet kijken of iemand bij de visie en de missie van de organisatie past. En als je op zoek bent naar een (nieuwe) baan: ga op zoek naar organisaties met een missie en een visie waar je je mee kan identificeren. Zo had ik het nog nooit bekeken", aldus Randy.

Randy voegt eraan toe dat de missie en de visie van Rebelpoint hem erg aanspreken, aangezien we uitgaan van de kracht van de medewerker. Waar ben je goed in, waar krijg je energie van en hoe kan je dat verder uitbouwen? Tot slot noemt hij: "En je hebt helemaal gelijk dat functioneringsgesprekken anders ingestoken moeten worden!"

Waarom hebben organisaties happy rebels nodig?

"Voor alles", zegt Randy stellig. "Voor het imago, voor je achterban, voor je klanten. Happy rebels stralen veel meer uit, creëeren een gun factor en zorgen voor meer rendement dan collega's die geen happy rebels zijn. Klanten worden nieuwsgierig van happy rebels en Rebelpoints en komen terug. En als je kijkt naar de happy rebels zelf: ze werken harder, zijn productiever, melden zich minder vaak ziek en blijven langer bij je organisatie werken." Volgens Randy vormen happy rebels een hecht team en voelen ze zich onderdeel van en verantwoordelijk voor de organisatie. En als ze gevraagd wordt om een uurtje langer door te werken? Dan doen ze dat zonder zuchten of steunen.

Wat wil je mensen adviseren om gelukkiger te zijn in het werk?

"Blijf jezelf ontwikkelen, op welk vlak dan ook. Zoek uit wat je het liefste doet en ga dat ook doen. En wanneer je dat voor jezelf niet goed weet: vraag of iemand je erbij kan helpen. Ben jij geïnteresseerd in een cursus boekhouden? Maak het kenbaar en ga het doen! Spreek daarnaast uit hoe je je voelt in je werk en in de organisatie en wat er voor jou voor nodig is om een happy rebel te worden!"

En wat is de rol van leidinggevenden?

"Gun je medewerkers de ruimte om aan te geven waar ze staan en wat ze nodig hebben. Durf te luisteren en durf er iets mee te doen. Iedereen in de organisatie kan een happy rebel worden, maar het is aan jou om hier de juiste randvoorwaarden voor te bieden!"