RebelStory - Lize de Bruijn

Het was een sprong in het diepe en velen geloofden niet in haar plan om een winkel in 't Harde te openen. Lize de Bruijn hield voet bij stuk. Ze geloofde dat ze met haar winkel Spring Store daadwerkelijk positieve veranderingen in haar dorp teweeg kon brengen. Hoewel dit mentaal en financieel niet altijd makkelijk was, heeft ze bewezen dat het kan! Benieuwd naar haar verhaal? Lees het in haar RebelStory.

Eigenaresse van Spring Store

Voorafgaand aan haar studie Maatschappelijk Werk en Dienstverlening heeft Lize altijd tuinen ontworpen. Na haar studie was het tijd voor een volgende stap. Zo heeft ze haar werkuren onder andere doorgebracht bij het Leger des Heils en het Evangelisch Begeleidingscentrum in 't Harde. Toen ze na drie jaar de keuze moest maken om het groepswerk te combineren met persoonlijke begeleiding, besloot ze om een nieuwe weg in te slaan.

Lize en haar man hadden altijd al het gevoel dat ze iets voor hun dorp wilden doen. Het bezoeken van bewonersavonden en het uitvragen van de behoefte resulteerden in werk dat goed bij Lize past en waarin ze zichzelf kan blijven. Al biddend, schrijvend, pratend en onderhandelend heeft ze de knoop doorgehakt en op 1 april 2015 Spring Store in 't Harde geopend. 

Wat is volgens jou de definitie van een rebel?

"Iemand die positieve verandering en vernieuwing brengt", antwoordt Lize. "Een rebel is iemand die paden durft te bewandelen waar hij of zij niet eerder is geweest. Iemand die nieuwe uitdagingen aan durft te gaan en durft te springen."

Mensen vinden jou een rebel. Waar zit dit 'm volgens jou in?

"Ik ben iemand die in het diepe springt. Ik houd wel van een avontuur."

Wat is jouw meest rebelse prestatie in je carrière?

"Het moment waarop ik Spring Store heb geopend", aldus Lize. Lize had nul ervaring in de detailhandel. Daarnaast zeiden mensen om haar heen dat haar plan al gedoemd was om te mislukken. Een winkel in Elburg, zo'n vijf kilometer van 't Harde, had misschien wel kans van slagen. Het tegendeel bleek waar te zijn. 

Wat is jouw missie in je eigen werk en binnen Spring Store?

"Mijn missie is eigenlijk al geslaagd. Ik heb iets positiefs gebracht in mijn dorp. Maar als ik verder mag gaan, hoop ik dat ondernemers het aandurven om in 't Harde een winkel te starten. Mede door het succes van Spring Store. Wanneer je positief, hoopvol en vernieuwend bent ingesteld, je je niet zomaar uit het veld laat slaan en opbouwend spreekt, heb je de helft al in de pocket", stelt Lize. 

Waar zou je over vijf jaar willen staan?

Lize ziet ernaar uit dat ze over vijf jaar is gegroeid naar meer medewerkers en dat de winkel, bij wijze van spreken, zonder haar kan draaien. Lize houdt van persoonlijk contact, relaties en wil graag de tijd nemen voor mensen. Nu merkt ze dat ze deze tijd soms verliest, doordat ze druk is met het runnen van de winkel. Ze werkt ernaar toe dat daar meer ruimte voor komt, zakelijk en privé. "Ik zou het erg tof vinden om voornameljk de motivator achter mijn werknemers te zijn. Dat zij groeien in waar ze goed in zijn en ik hen daarin aanmoedig, bemoedig en de ruimte geef. Samen kun je meer dan alleen", voegt Lize enthousiast toe. 

Wat wil je andere Happy Rebels adviseren?

"Wees niet te streng voor jezelf. Als er dingen misgaan, vergaat de wereld niet. Morgen is er weer een nieuwe dag. Sta stil bij de stappen die goed gaan! Positieve ervaringen moeten regelmatig herhaald worden."

En rebellen-to-be?

Lize heeft zelf veel gehad aan schrijven. "Ja, het klinkt MWD-achtig, maar het heeft mij echt geholpen om uit te vinden wie ik wilde zijn en hoe ik voor een positieve verandering wilde zorgen in mijzelf én in mijn omgeving", aldus Lize. "En wat ik eerder al noemde: heb oog voor de vooruitgang die je al hebt geboekt!"

Waar zijn Happy Rebels het hardst nodig?

Volgens Lize zijn ze overal nodig, maar vooral op openbare plekken. Supermarkten, horeca, detailhandel. Vrolijkheid en vriendelijkheid op straat, dat brengt mensen bij elkaar en verandert een cultuur in een dorp of stad. "Ik kom wel eens een zaak binnen, waarin mensen kortaf of chagrijnig zijn. Dan merk ik aan mezelf: daar kom ik niet meer. Negatieve ervaringen en verhalen kunnen funest zijn voor een bedrijf. Andersom komen klanten terug bij positieve bedrijven en willen medewerkers graag bij deze bedrijven werken!"

Wat wil je mensen adviseren om gelukkiger te zijn in het werk?

"Als je verandering wilt, lukt dat niet van de ene op de andere dag. Het kost tijd", noemt Lize. Vier de kleine stappen die je zet. Wilde je vandaag iets vriendelijker zijn tegen die ene collega? Dat is vandaag gelukt!  Vergroot dat even flink uit voor jezelf en zie het niet als iets kleins. Celebrate progress!"