RebelStory - Maaike Brouwer

Toen ik tijdens een middag shoppen de ONLY aan de Vismarkt in Groningen binnenliep, trof ik weer een happy rebel: Maaike Brouwer. Het is haar missie dat zoveel mogelijk mensen gelukkig de winkel uitlopen. Happy met zichzelf en happy met hun kleding. Vorig jaar was ze niet echt gelukkig in haar werk. Wat heeft ze gedaan, waardoor ze nu gelukkiger is in haar werk? En wat wil ze de detailhandel adviseren om te blijven bestaan? Lees het in haar RebelStory. 

Assistant Store Manager bij ONLY

Na de mbo-opleiding Detailhandel (modevorming) waren kwam Maaike terecht bij Ziengs. Commerciele Economie bleek niet de hbo-studie te zijn die ze zocht. Daarom heeft ze de keuze gemaakt om haar werk bij Ziengs te combineren met een duale opleiding Small Business & Retailmanagement. Haar wens om verder te gaan in de kleding bracht haar eerst bij OBJECT in Sneek en zorgt er nu voor dat ze mag shinen in de ONLY-winkel aan de Vismarkt in Groningen. Maaike is in haar werk altijd op zoek naar uitdagingen. 

Wat is volgens jou de definitie van een rebel? 

"Iemand die zichzelf blijft uitdagen en dingen doet die goed voelen. Rebellen kiezen niet de makkelijkste weg. Ze blijven zichzelf ontwikkelen en gaan voor wat ze willen, ook al komen ze onderweg hobbels tegen", aldus Maaike.

Wat maakt jou een rebel?

Maaike lacht. Toen ik haar in de winkel betitelde als rebel, kreeg ik een verbaasde blik. Ze heeft er in de uren daarna nog veel aan gedacht en mensen uit haar omgeving gevraagd of ze haar erin herkenden. Deze mensen beaamden het. Inmiddels ziet Maaike zelf ook in dat ze een rebel is. "Ik ben een enorme strever en ben altijd op zoek naar uitdagingen. Vorig jaar ging mijn relatie uit en heb ik besloten om alles anders te doen, mijn spullen te pakken en naar Groningen te vertrekken waar ik niemand kende. Nu combineer ik een deeltijd studie met een fulltime baan. Uiteindelijk gaat dit me brengen op de plek waar ik over een aantal jaren wil zijn. Ik ben nu zoveel gelukkiger!"

Wat is de meest rebelse prestatie in je carrière?

"Na mijn relatiebreuk was het tijd voor iets anders. Ik verveelde me bij OBJECT in Sneek, een rustig dorpje in Friesland. Mijn eerste sollicitatie bij ONLY leverde een sollicitiatiegesprek op. Toen ik buiten stond, moest ik een keuze maken: ik ga het doen of ik ga het niet doen. Een nieuwe baan en een nieuwe stad. Hoe spannend het ook was, het was de beste keuze die ik toen kon maken." Inmiddels werkt ze een jaar bij de ONLY.

Zijn happy rebels nodig in de detailhandel?

Hier stemt Maaike direct mee in. "Ik weet zeker dat de detailhandel happy rebels nodig heeft. Happy rebels hebben een passie voor hun vak, blijven dicht bij zichzelf en stralen enthousiasme en energie uit. Door de authenticiteit van werknemers ontstaat een divers team en is er voor iedere klant wel een geschikte medewerker. Daarnaast vrolijken happy rebels de rest van het team op. Ik geniet ervan als ik medewerkers aan de andere kant van de winkel enthousiast met een klant hoor lachen. Als shopaholic ga ik zelf natuurlijk ook regelmatig shoppen. Regelmatig kom ik op plekken waar werknemers een of andere verkooptruc toepassen en alles behalve eigenheid en enthousiasme uitstralen. Eerlijk is eerlijk, authentieke, eerlijke en enthousiaste verkopers zorgen ervoor dat ik met meer kleding de winkel uitloop."

Wat is je advies aan rebellen?

"Ben duidelijk naar de mensen om je heen over wat je wil bereiken en dat je daar veel voor over hebt. Je moet je sociale contacten zeker niet in de steek laten, maar ze moeten je ook niet laten tegenhouden. Soms moet je keuzes maken om dingen wel of niet te doen. Denk goed na over waar je je tijd wel en niet aan besteedt," aldus Maaike.

En aan happy rebels-to-be?

Maaike adviseert om op zoek te gaan naar dat wat je uitdaagt. "Bij OBJECT verveelde ik me en dat zorde ervoor dat ik aan het eind van de dag dacht: nou, dat was weer zo'n werkdag. Ga niet te snel akkoord met hoe je situatie is, maar ga op zoek naar uitdagingen die je weer energie geven. Voel je een bepaalde onrust? Dan is dit zeker een teken om dat te gaan doen. Blijf niet doen wat je doet als het niet goed voelt. Durf de stap te zetten, ga niet voor de veilige weg en gun het jezelf om je beter te voelen over jezelf en in je werk."

Welk advies had je graag eerder in je carrière gekregen?

"Dat ik moest kiezen voor wat ik zelf wilde en niet voor wat anderen wilden. Hoewel mijn gevoel al eerder zei dat ik bepaalde keuzes moest maken die me gelukkiger wilden maken, hechtte ik teveel waarden aan de mening van anderen. Nu kies ik meer mijn eigen weg."

Van 1 tot 10, hoe gelukkig ben je in je werk?

Maaike scoort haar werkgeluk met een 7,5. Op dit moment voelt ze zich erg gelukkig in haar werk. Wel weet ze dat ze nog niet is waar ze wil zijn. Met de studie die ze dit jaar afrondt, hoopt ze de kans te krijgen om als regiomanager aan de slag te gaan of haar eigen zaak te beginnen. Verder is bij ONLY alles voorgeschreven. Het liefst richt ze een winkel helemaal op haar eigen manier in.

Wat wil je de detailhandel adviseren om te blijven bestaan?

Dat veel bedrijven in de detailhandel sluiten, is wel duidelijk. Steeds meer consumenten kopen hun producten online. De detailhandel staat voor de uitdaging om klanten in de winkels te houden en terug te laten komen. Maar hoe ga je deze uitdaging als bedrijf aan? "Ik denk dat het belangrijkste hierin is dat bedrijven in de detailhandel inzien hoe bepalend werknemers zijn voor het bestaan van een bedrijf en voor de omzet. Klanten willen een beleving, ze willen verrast worden. Een oprechte lach op het gezicht van medewerkers is hierin de basis. Wanneer je als bedrijf helder hebt welk doel je voor ogen hebt en medewerkers daarin betrekt en zichzelf laat zijn, kom je hierin al een heel eind. Geef medewerkers het gevoel dat ze ertoe doen, creëer vertrouwen en laat ze zichzelf zijn. Vraag je als bedrijf af hoe je mensen motiveert om hetzelfde te voelen bij het doel dat je voor ogen hebt.

Hoe wij dit bij ONLY doen? Dit gebeurt van het sollicitatiegesprek tot aan de uitjes die we als team organiseren om elkaar beter te leren kennen. Daarnaast hebben we wedstrijdjes in de winkel. Iedereen uit het team stopt geld in een potje en degene met bijvoorbeeld de hoogste bonnen en de verkoop van de leukste outfits wint. Werknemers mogen zelf ook met ideeën komen om het plezier op de werkvloer te verhogen. Collega's uit de detailhandel, er is zoveel mogelijk om je bedrijf te laten opvallen. Gelukkige medewerkers zorgen ervoor dat klanten terugkomen en meer kopen. Ga ervoor!