RebelStory - Gerritjan van Klompenburg

Wie mij kent, weet dat ik jarenlang bij Da Pietro in Elburg heb gewerkt. Daarnaast weten ze dat ik deze jaren samenwerkte met een fantastische collega: Gerritjan van Klompenburg. Een unieke horecamedewerker die opvalt. Hij is één van de mensen die me heeft laten ervaren dat ik in het werk het gelukkigst ben als ik écht mezelf ben en dit mag laten zien aan anderen.

Gastheer bij Da Pietro

Gerritjan is een trouwe werknemer. Van zijn 16e tot zijn 26e heeft hij bij drie verschillende bakkerijen gewerkt. In het laatste jaren begon hij te twijfelen of hij dit werk wilde blijven doen. De horeca en de gehandicaptenzorg waren beiden een optie. Toen kwam Hetty (mede-eigenaar van Da Pietro) op zijn pad. 1+1 was 2. In 2002 ging hij bij Da Pietro aan de slag. In de horeca.

Wat is de definitie van een rebel?

Volgens Gerritjan is een rebel iemand die altijd zichzelf is. "Rebellen houden wel rekening met anderen, maar laten zich niet door anderen leiden. Dit betekent dat je voor anderen altijd dezelfde persoon bent. Of gasten nou een 4-gangen verrassingsmenu kiezen of met het gezin een pizza en een ijsje komen eten, ik blijf altijd dezelfde persoon. Natuurlijk weet je je aan te passen aan de wensen van wat mensen willen, maar hoe mensen me zien is hetzelfde. Hier maak ik geen onderscheid in."

Waarom ben jij een rebel?

Dat Gerritjan een rebel is, is voor de mensen die hem kennen overduidelijk. Ken je hem nog niet? Dan is het de moeite waard om eens kennis met hem te maken. "Ik ben een rebel in mijn doen en laten. Ik leg makkelijk contact en kan met allerlei 'soorten' mensen omgaan. In het contact met gasten merk ik dat ze snel een klik met me hebben en in korte tijd in vertrouwen dingen met me delen, zonder dat ze me kennen. Mensen vertellen me dat gewoon. Dit heeft er denk ik mee te maken dat ik ook echt mijzelf laat zien." In de jaren dat ik, Anique, bij Da Pietro werkte, waren er dagelijks gasten die voor Gerritjan kwamen. Als hij er niet was, waren ze een tikkeltje teleurgesteld. "Ik denk dat dit komt door mijn mensenkennis en mijn gevoelsvermogen. Ik heb snel door wat mensen wel en niet willen."

Waarom is Da Pietro een Rebelpoint?

"Da Pietro heeft een duidelijk missie: iedere gast moet blij de deur uit gaan en een fijne avond hebben gehad. Iedereen in het bedrijf draagt bij aan de mate waarin gasten aan het eind van de avond blij zijn. Iedere medewerker is even belangrijk voor het bereiken van deze missie." Gerritjan voegt eraan toe dat bij Da Pietro door de jaren heen altijd verschillende types zijn aangenomen. Als iedereen hetzelfde zou zijn, zou je gillend gek worden. Wie nemen we aan, wie past in het team en wie maakt het team compleet? Deze vragen zetten Pietro en Hetty (eigenaren van Da Pietro) altijd centraal bij het aannemen van mensen. Op de werkvloer hoeven medewerkers zich niet anders voor te doen dan ze zijn. Liever niet zelfs. "De authenticiteit van medewerkers maakt het team tot een geheel en zorgt voor veel plezier op de werkvloer. Gasten geven aan dat ze zien en voelen hoe tof we het met elkaar hebben." Ik zal nooit vergeten hoe we aan het eind van iedere avond aan de 'ronde tafel' de avond evalueerden en bespraken in hoeverre we ons doel hadden bereikt. Serieuze gesprekken in combinatie met een flinke dosis humor en zelfreflectie. 

Wat is de meest rebelse prestatie en je carrière?

Ik kon natuurlijk verwachten dat hier een grap op volgde: "Het moment dat het me lukte om zonder knoeien de eerste tomatensoep uit te serveren", lacht Gerritjan. "Nee, zonder gekheid. Zestien jaar geleden wist ik nog niet dat ik een rebel was. Toen ik Hetty leerde kennen en de kans kreeg om bij Da Pietro te werken, ben ik het bakkersvak uitgestapt en de horeca ingegaan. Dat was echt een sprong in het diepe. Ik ging iets doen waar ik niet voor had geleerd en moest nog maar zien of het me ging lukken. Door de jaren heen heb ik me echt ontwikkeld. Ik doe gewoon mijn ding, het is geen spelletje. Het was de beste keuze die ik kon maken en heeft me gemaakt tot de gastheer die ik nu ben."

Wat wil je rebellen adviseren?

Gerritjan denkt dat rebellen niet zoveel advies nodig hebben. Rebellen weten wie ze zijn en wat ze kunnen en gaan er vervolgens gewoon voor. 

En rebellen-to-be?

"Als je niet blij bent op je werk, dan kan je schreeuwen wat je wil en alles en iedereen de schuld geven. Dit gaat je niet helpen. Je moet bij jezelf kijken waar het aan ligt. Je moet stoppen met wat je doet en iets nieuws doen. Blijf nooit in een functie of bedrijf werken voor het geld, maar kies voor wat jij nodig hebt. Of dit nou in je huidige werk is of in een nieuwe baan. Ergens €100,- minder verdienen is meer waard dan een jaar weggooien." Gerritjan voegt eraan toe dat je soms niet eens weet dat er een rebel in je schuilt en je dus een rebel kan zijn zonder het te weten. Blijf jezelf en verander daar niets aan! 

Waar zijn rebellen het hardst nodig?

Gerritjan denkt dat rebellen het hardst nodig zijn in de detailhandel. Hij komt vaak in winkels waar mensen werken voor het geld. Ze doen hun ding zoals het van ze verwacht wordt. Werknemers die achter de kassa klagen. Heb jij al gegeten? Mag ik nu pauze? "Ze beseffen zich niet dat ik als betalende klant hun salaris kom betalen en behoefte heb aan contact en een beleving. Hun enthousiasme voor het vak is ver te zoeken. Natuurlijk zijn er winkels die het wel snappen. Doordat er leuke en enthousiaste mensen werken, kopen mensen in die winkels en komen ze weer terug."

Welk advies had je graag eerder in je carrière willen krijgen? 

"Het is een natuurlijke weg, maar ik heb me toen ik jonger was wel door mijn opvoeding en omgeving laten beïnvloeden in de keuzes die ik maakte. Op een gegeven moment ben je zover dat je je eigen keuzes maakt. Ik heb toen gewoon de keuze gemaakt om de horeca in te gaan. Als ik zestien jaar was geweest, had ik dat misschien niet gedaan. Daarnaast heb ik in het bakkersvak veel geleerd. Al met al ben ik blij met hoe het nu gegaan is." 

Van 1 tot 10, hoe gelukkig ben je in je werk?

Hier hoeft Gerritjan niet lang over na te denken. "Een 10 voor werkgeluk bestaat denk ik niet, dus laten we er een 9,8 van maken. Ik kan echt mezelf zijn in mijn werk, krijg alle ruimte om te doen wat ik denk dat goed is en doe wat ik leuk vind. Ik denk dat werkgeluk 'm er echt in zit dat je het werk doet dat niet als werk voelt. En dat is bij mij echt het geval. Dit in combinatie met leuke collega's en Hetty en Pietro als werkgevers. "Ik ben al zestien jaar werkzaam bij hetzelfde bedrijf en nog steeds gelukkig in mijn werk!"

Wat wil je mensen adviseren om gelukkiger te zijn in het werk? 

Gerritjan adviseert dat als je twijfelt of je gelukkig of ongelukkig bent in je werk, je het bij jezelf moet zoeken en niet op iemand anders moet afschuiven. "Is het werk of je functie leuk, maar past het bedrijf niet bij je? Zoek dan naar een plek waar je wel kan vinden wat je zoekt. Is het bedrijf niet leuk, maar de functie wel? Zoek dan naar de dingen die je werk leuker kunnen maken. Kijk eens in de spiegel en ben eerlijk of je in je werk wel echt bent wie je wil zijn."