RebelStory - Amber van Staalduinen

Als er een bedrijf is dat werkgeluk predikt, dan is Ben & Jerry's het wel. Vorige week ontmoette ik één van de happy rebels van het bedrijf: Amber van Staalduinen. Ze komt net op de arbeidsmarkt kijken, maar heeft nu al haar droombaan gevonden! Hoe het Amber is gelukt? Lees het in haar RebelStory.

Assistent Brand Builder bij Ben & Jerry's 

Amber heeft vorig jaar haar bachelor Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam afgerond. Voor haar laatste stage kwam ze terecht bij Unilever, waar ze een half jaar op de marketing ijsafdeling heeft gewerkt. De baan als Assistent Brand Builder bij Ben & Jerry's die ze na deze periode aangeboden kreeg, heeft ze met beide handen aangegrepen. Een topkans bij een topbedrijf. Dat het zover kwam, had ze voor een groot deel zelf in handen.

Wat is volgens jou de definitie van een rebel?

"Ik zie een rebel als iemand die geheel zijn eigen pad volgt en graag nieuwe dingen ontdekt", noemt Amber. Dit bedoelt ze in de positieve zin van het woord. "Rebellen zijn zelfverzekerd, weten wie ze zijn en wat ze willen en durven daar ook voor uit te komen. Een belangrijke factor hierin is dat ze nieuwsgierig zijn voor nieuwe dingen, niet bang zijn voor verandering en daardoor open staan om nieuwe dingen uit te proberen."

Waarom ben jij een rebel?

Amber denkt dat ze een rebel is, omdat ze altijd openstaat voor nieuwe dingen. Ze gaat vaak op pad en houdt ervan om net even een andere weg te kiezen dan de normale weg. Deze ontdekkende kant maakt haar enthousiast. Bij alles wat Amber in haar werk doet, stelt ze zichzelf de vragen: 'Wat maakt mij gelukkig?' en 'Waar voel ik me goed bij?' Op basis van de antwoorden kiest ze de kant die ze opgaat. Dit zorgt ervoor dat Amber in haar werk dicht bij zichzelf blijft, maar altijd openstaat om nieuwe dingen te ontdekken.

Waarom is Ben & Jerry's een Rebelpoint?

Een Rebelpoint is een bedrijf dat gelooft dat gelukkige medewerkers zorgen voor het succes van hun organisatie. Ze geloven het niet alleen, ze handelen er ook naar. Volgens Amber is Ben & Jerry's zeker een Rebelpoint. "Ben & Jerry's heeft een duidelijke visie en missie. Naast het verkopen van lekker ijs willen we iets bijdragen aan de wereld, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en racisme. We spreken ons uit voor de dingen die we belangrijk vinden, zoals het creëren van een duurzamere wereld en een rechtvaardigere samenleving waarin iedereen gelijk behandeld wordt. Voorbeelden zijn onze campagne rondom racisme in de VS en de vluchtelingen campagne in Europa die volgende week van start gaat! Ben & Jerry's wil mensen aan het denken zetten en aandacht geven aan de problemen in de wereld. De smaken van het ijs hebben dan ook vaak een link met een maatschappelijk probleem. Voor het bereiken van de missie heeft Ben & Jerry's gelukkige medewerkers nodig die zich voor de missie willen inzetten. En dat het ze lukt, blijkt wel uit de redenen waarom medewerkers het zo leuk vinden om bij Ben & Jerry's te werken. 

Wat was de meest rebelse ervaring in je carrière?

"Mijn tijd in Engeland! Ik wist na de middelbare school niet wat ik moest doen en waar mijn interesses lagen. Ik was best jong, wist niet waar ik aan begon en ging alleen op pad. In je vertrouwde omgeving word je toch onbewust beïnvloed door vrienden en familie, maar in Engeland ben ik er echt achter gekomen wat ik zelf belangrijk vind en welke keuzes ik wil maken." De titel van de blog is natuurlijk met een knipoog geschreven, maar de keuze om eerst bij zichzelf na te gaan wat ze belangrijk vindt, leuk vindt om te doen en goed kan hebben eraan bijgedragen dat ze bij Ben & Jerry's terecht kwam. En belangrijker nog: ze wil alleen maar werken voor bedrijven met een duidelijke visie en missie, ze wil iets goeds doen voor anderen en ze wil haar talent op het gebied van marketing inzetten. 

Wat wil je rebellen adviseren?

"Blijf doen waar je je goed bij voelt en waar je enthousiast van wordt. Focus je daarop en laat andere dingen links liggen", aldus Amber. "Je kracht ligt vaak in de dingen die je enthousiast maken. Al lopen dingen in je werk dan een keer mis, diep van binnen dat jij er hoe dan ook blij van wordt."

En rebellen-to-be?

Amber ziet dat veel mensen genoegen nemen met hun werksituatie, terwijl het ze helemaal niet enthousiast maakt. Herken je je hierin? Dan wil ze je aanmoedigen om hier nu nog verandering in te brengen! "Ga op zoek naar de dingen die je blij maken in het werk. Vind je iets niet leuk? Dan moet je switchen! Hiervoor is het soms nodig om buiten je comfort zone te stappen, nieuwsgierig te zijn en nieuwe dingen te ontdekken. Maar alleen op die manier kom jij erachter waar jij je talent 100% kan inzetten en ga jij je droombaan vinden. En dat kan sneller dan je denkt!"

 

Van 1 tot 10, hoe gelukkig ben je in je werk?

Amber scoort haar werkgeluk met een 8,5. "Ik heb in korte tijd iets gevonden wat me echt ligt en waar ik me in thuis voel. Het werk dat ik doe past gewoon bij me. Het merk straalt vrolijkheid en enthousiasme uit en dit zie ik bij mezelf terug. Verder is de vrijheid die ik in mijn werk krijg precies wat ik nodig heb om het beste te presteren. Daarnaast zorgt het jonge frisse team waarin in werk voor een goede teamspirit. Er is ruimte voor gezelligheid, maar er wordt ook keihard gewerkt. Een goede balans hierin is een must! Tot slot: ik vind het mooi dat ik, naast het verkopen van ijs, ook nog iets extra’s bijdraag aan de maatschappij!’"

Wat wil je mensen adviseren om gelukkiger te zijn in het werk?

Amber adviseert je om te doen waar je enthousiast van wordt. Soms is dit niet helemaal mogelijk of is het lastig om opeens een schakeling te maken, maar uiteindelijk zal je er toch profijt van hebben. "Wees niet bang voor een nieuwe stap. Al met kleine dingen maak jij jouw baan een stuk leuker. Borrel een keer op dinsdag in plaats van vrijdag of las een feestelijke pauze in! Is dat niet genoeg, switch van functie binnen het team of het bedrijf, of ga op zoek naar iets nieuws. Je droombaan vind je door te ontdekken! De keuze is aan jou!"