RebelStory - Anouk

Als je regelmatig bij de Pieces aan de Herestraat in Groningen komt, dan ken je haar wel. Anouk de Jong is shopmanager van deze winkel en de kleinste (163 cm) rebel die ik tot nu toe ben tegengekomen. In korte tijd is ze van parttimer opgeklommen tot shopmanager. De verschillende, soms rebelse, aspecten in haar werk zorgen ervoor dat ze aan het eind van iedere werkdag kan zeggen dat het positieve gevoel heeft overheerst. 

Shopmanager van de Pieces Groningen

Het was haar plan om na de opleiding Mode en Vormgeving een HBO-studie te doen. Echter overleed haar vader plotseling in de laatste twee maanden van de Mode en Vormgeving-opleiding. Ze besloot dit te verwerken, de prestatiedruk achter zich te laten en eerst voor zichzelf te zorgen. In de jaren erna was ze Nanny bij verschillende gezinnen en werkte ze daarnaast bij de kledingzaak waar ze stage had gelopen. De mode bleef haar bezighouden. Dé reden om te solliciteren bij de Pieces. 

Wat is volgens jou de definitie van een rebel?

“Vroeger heb ik geleerd dat een rebel een dwars en ongehoorzaam persoon is”, aldus Anouk. “Nu zie ik het anders. Rebels zijn is in mijn ogen iets positiefs. Rebellen weten wat ze willen en doen dat gewoon. Ze kunnen koppig zijn en laten zich niet tegenhouden door anderen."

Waarom ben jij een rebel?

Anouk richt zich in haar antwoord op haar functie als shopmanager. In de winkel krijgt ze veel richtlijnen van bovenaf. Een voorbeeld hiervan is de merchandising, hoe de wanden eruit moeten zien. Die regels komen uit Denemarken. Als iemand in een Pieces winkel komt, moet het herkenbaar zijn. Het is vaste prik dat de merchandiser langskomt en Anouk verantwoording moet afleggen over eventuele keuzes waarmee ze de Pieces-regels enigszins overtreedt. Wel heeft ze altijd een goede reden voor haar keuzes en krijgt ze het soms voor elkaar dat er een uitzondering wordt gemaakt. Bijvoorbeeld wanneer ze een andere wandopbouw toch beter vindt. "Natuurlijk luister ik naar iedereen boven me, maar ik weet wel wat ik wil en als dat anders is dan de regels dan ga ik daar eerst voor!"

Wat is de meest rebelse prestatie in je carriére?

"In vrij korte tijd ben ik opgeklommen tot shopmanager. Hiervoor werkte ik een tijdje als parttimer en als assistent shopmanager. In een ander filiaal van de Pieces vroegen ze of ik shopmanager wilde worden, maar dat wilde ik niet. Niet veel later stelden ze voor de locatie aan de Herestraat dezelfde vraag. Twee keer dezelfde vraag, een passie voor de mode en de Herestraat als één van de beste verkooppunten van Nederland. Ik besloot om ja te zeggen en dit was mijn beste keuze ooit!", aldus Anouk. 

Wat is je favoriete rebelse eigenschap?

"Recalcitrant", noemt Anouk. "Ik luister wel, maar vind altijd wel iets om iemand te overtuigen. En als iemand mij ervan kan overtuigen dat ik ongelijk heb, dan is het ook oké."

Wat wil je rebellen adviseren?

Anouk adviseert rebellen dat ze ervoor moeten waken dat koppigheid niet overgaat in arrogantie. "Vind de balans tussen je rebelse eigenschappen en het in de waarde laten van en luisteren naar mensen."

En rebellen-to-be?

"Stap uit je comfort zone. Al is het maar een klein beetje. Er zijn zoveel mensen die in hun veilige zone zitten en daar ook blijven. Ze voelen en denken wel dingen, maar blijven waar ze zijn. Ja heb je, nee kun je krijgen. Als het af en toe zo is, so be it. Maar als je steeds denkt en voelt dat er iets niet klopt, dan moet je er écht naar luisteren. Verander iets in je werk of zoek naar iets nieuws. Het resultaat zal zoveel beter zijn!"

Waaruit blijkt dat jij een rebelse manager bent?

Als je het mij vraagt, kunnen veel managers van Anouk leren. Niet omdat er een goed en een fout is, maar omdat Anouk het voor elkaar krijgt om de goede mensen aan te nemen en werknemers aan zich te binden. Als je bij Anouk op sollicitatiegesprek komt, hoeft je er niet op te rekenen dat je in een nerveus gesprek terecht komt. Liever niet zelfs. Mocht je van plan zijn om bij de Pieces te solliciteren, dan vertel ik je nu een geheim. Wanneer Anouk je vraagt of je liever wijn of bier drinkt, denk dan niet dat ze je erin luist. Nee, ze kan heel veel uit je antwoord halen. Als je eenmaal aan het werk bent, voelt het net alsof Anouk je collega is. Ze is open en toegankelijk en je kan alles bij haar kwijt. Of het nou positief of negatief is. Waarom ik vind dat dit haar tot een rebelse manager maakt? Ik stel alle werknemers die met een vraag binnenlopen in mijn pand aan de Nieuwe Ebbingestraat de vraag of hun leidinggevende weet dat ze niet gelukkig zijn in hun werk. Er is nog niemand die deze vraag met ja beantwoordde. Waar de functie van een leidinggevende/manager onder andere is om ervoor te zorgen dat werknemers zich goed voelen in het werk, zijn ze er vaak niet eens van op de hoogte hoe het echt met iemand gaat. In het team van Anouk worden dingen bespreekbaar gemaakt en staat het werkgeluk van medewerkers hoog op de agenda. Of medewerkers dit zelf ook ervaren, ga ik binnenkort onderzoeken...

Van 1 tot 10, hoe gelukkig ben je in het werk?

"Zeker een 8 of hoger", aldus Anouk. "Elke dag weer overheerst het positieve gevoel. Natuurlijk krijg ik soms ook klachten of klanten die onredelijk zijn, maar dit laat het negatieve gevoel niet overheersen. Ik heb alle vrijheid om mijn eigen werk vorm te geven, ik heb leuke collega's. Ik ga echt elke dag met plezier naar m'n werk. Of het een 9 of een 10 kan worden? Ja, maar niet in deze functie. Dit is nog niet mijn einddoel. 

Wat wil je rebellen adviseren om gelukkiger te zijn in het werk?

Dit is wat mij betreft de essentie van alles wat Anouk zegt. "Stel jezelf elke dag de vraag: welk gevoel overheerst? Is dit het positieve of het negatieve gevoel? Overheerst een positieve? Dan is het oké. Wanneer het negatieve een dag overheerst is er nog niet zoveel aan de hand. Maar ga, wanneer dit gevoel langer aanhoudt, toch eens bij jezelf na hoe het ervoor staat met je werkgeluk. Is er iets wat je in je huidige baan kan veranderen om gelukkiger te zijn? Of is het toch tijd voor iets nieuws?" Anouk realiseert zich dat dit de perfecte vraag is voor op de werkvloer. Ze vraagt dit geregeld aan de medewerkers, maar gaat dit nu structureel aan het eind van de week aan iedereen vragen. En dat biedt aanknopingspunten voor een goed gesprek en om mensen echt happy te laten zijn!