Hard of hart voor je zaak?

“Waarom ben jij eigenlijk voor jezelf begonnen?“ Een vraag die vaak aan mij als ondernemer gesteld wordt. Hoe antwoord jij, wanneer iemand dezelfde vraag aan jou stelt?

Ik wilde mijn passie volgen, het geeft mij energie, ik zag mijn potentie, ik wil verandering teweegbrengen, ik wil bezig zijn met mijn interesses, ik wil mijn ding kunnen doen, ik wil mijn visie verspreiden. Een lijst van de meest gegeven redenen van honderden ondernemers op een business event waarbij ik aanwezig was.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar voor mij zijn de bovenstaande redenen meer dan herkenbaar. Zijn we niet allemaal gaan ondernemen om te kunnen doen wat we het allerliefste doen?

Hard voor de zaak

Maar ga nu eens na. Ga eens terug naar het moment waarop je je bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel. Probeer weer terug te halen hoe je je toen voelde. Was dat niet een fantastisch gevoel? Gierden de passie en de energie niet door je lijf? Nu is het goed mogelijk dat jij dezelfde passie en energie nog steeds voelt. Toch komt het tegenovergestelde helaas veel voor.  

Een lage omzet, weinig klanten, een slecht imago, een lage klanttevredenheid, veel ziekteverzuim. Mogelijke oorzaken die jouw passie en energie beetje bij beetje naar de achtergrond laten verdwijnen. Doordat jij als ondernemer verantwoordelijk bent voor je bedrijf , voel je de druk op je schouders. Je kan het gevoel hebben dat je jezelf voorbij loopt, alles tegelijk moet doen en overal bij betrokken moet blijven. Met stress en vermoeidheid als gevolg. Je wordt hard voor de zaak, omdat de negatieve factoren je passie en energie in de weg gaan staan.

Hart voor de zaak

Ondernemer, doe jij nog steeds wat jij het allerliefste doet? Als het antwoord ‘nee’ is, mag ik je dan vragen waarom? Wordt het niet eens tijd voor verandering? Ga jij de keuze maken om jezelf en jouw hart voor de zaak weer op de eerste plaats te zetten? Om je passie en energie niet meer naar de achtergrond te laten verdwijnen door negatieve factoren en je te richten op de positieve factoren die jou en je bedrijf succesvol maken? 

Ondernemers die ervoor kiezen om henzelf en hun passie op de eerste plek te zetten en zich te richten op de positieve kanten van hun bedrijf, kiezen daarmee ook voor de vele goede gevolgen die het voor hun bedrijf heeft.

Want:

  • het is voor klanten veel aantrekkelijker om in zee te gaan met ondernemers waar de passie vanaf spat. Want zeg nou eerlijk? Met welke ondernemer doe jij het liefst zaken? Degene met of degene zonder passie, energie en positiviteit? Positieve ondernemers nemen zichzelf, hun bedrijf hun personeel en hun klanten serieus. Met een goed imago en meer omzet als gevolg!
  • werknemers werken het liefst (en harder!) voor positieve ondernemers. Positieve ondernemers zetten zichzelf, als kapitein van het schip, op de eerste plaats. Ze zorgen dat ze gezond zijn, lekker in hun vel zitten en zich niet uit het veld laten slaan door negatieve, externe factoren. Wanneer dit het geval is, zal het contact met de werknemers prettiger zijn. Het maakt de sfeer op de werkvloer goed, waardoor werknemers graag voor je werken, zich minder snel ziek melden en minder snel op zoek gaan naar een andere baan.

 Zomaar enkele voorbeelden. En niet onbelangrijk: onderzoek wijst uit dat het waar is.

Waar kies jij voor?

Als je zelf kan kiezen tussen ‘hard’ en ‘hart’, waar kies je dan voor? Ga je bij de pakken neerzitten, wachten tot je de passie weer voelt en hopen op een wonder die alle negatieve factoren uit het niets laat verdwijnen? Of maak jij nu nog de keuze om die positieve ondernemer te worden waar de passie van afspat? Waar werknemers het liefst en het hardst voor willen werken en waar klanten het liefst van kopen? De keuze is aan jou!