Hoe zorg ik voor gelukkige medewerkers?

De blogs en artikelen schieten als paddenstoelen uit de grond. Op LinkedIn praten alle lagen van de bevolking erover: gelukkige medewerkers. Dat geluk op de werkvloer een must is, is inmiddels wel duidelijk. Maar met kennis en bewustzijn kom je er niet. Dat realiseer je je. Er is actie voor nodig! Maar waarom zou je dat doen en waar moet je beginnen?

Een nieuwe mindset

Er is een evolutie gaande in het bedrijfsleven. Waar winst in de afgelopen tientallen jaren voorop stond, zal dit in de komende jaren steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. In de nieuwe betekeniseconomie neemt het belang toe van de mate waarin een organisatie maatschappelijke en –individuele betekenis toevoegt. En dat dit weer winst oplevert, wordt snel duidelijk. Deze verandering heeft alles te maken met de veranderde mindset van zowel de consument, als de medewerker. Consumenten kopen liever van organisaties die waarde leveren, dan van organisaties die vooral winstgedreven zijn. Ook medewerkers zijn meer op zoek naar voldoening en betrokkenheid in hun werk. Je hoeft als werkgever niet meer aan te komen met een dik salaris en een lease-auto. Nee, wat medewerkers willen is dat je naar ze luistert. Dat ze waarde toevoegen in het bedrijf. En dat de organisatie waar ze voor werken waarde toevoegt aan de maatschappij. En dit alles is de belangrijkste basis van werkgeluk.

Bedrijven met gelukkige medewerkers

Wanneer je als bedrijf met kop en schouders boven je concurrenten wil uitkomen, dan heb je gelukkige medewerkers nodig. De resultaten die het oplevert, zijn enorm. Bedrijven met gelukkige medewerkers..

                • zijn 33% winstgevender
                • zijn 45% productiever
                • zijn 37% hogere verkoopresultaten
                • zijn 300% innovatiever
                • kennen 51% minder verloop van werknemers
                • kennen 66% minder uitval door ziekte
                • kennen 125% minder burn-outs

Dus: minder kosten, betere resultaten en tevreden consumenten!

Gelukkige medewerkers in 3 stappen

Als organisatie heb je niet direct invloed op het geluk van de individuele medewerker. Waar je wel invloed op hebt, is hoe je je organisatie inricht en welke keuzes je maakt. Keuzes die gelukkige medewerkers bevorderen: 

1. Ontdek de why van je organisatie

Door het ontwikkelen en benadrukken van de visie van de organisatie inspireer je medewerkers om zich in te zetten voor en optimistisch te zijn over de te verwachten resultaten. Veel bedrijven hebben een visie, maar hun why is vaak ver te zoeken. Wat is de maatschappelijke bijdrage die jouw organisatie levert aan de maatschappij? Waarin ben je als organisatie écht onderscheidend? Waarom bestaat jouw organisatie? Hoe geeft jouw organisatie vorm aan zingeving? Als organisatie is het anno 2017 van groot belang om hier tijd, geld en energie in te stoppen. Dat wat je erin stopt, verdien je dubbel en dwars weer terug. Het ontdekken van de why is iets wat niet makkelijk is, helemaal niet wanneer een organisatie al lange tijd bestaat. Het is echter essentieel voor gelukkige medewerkers. En van grote meerwaarde voor je marketing.

2. Betrek HR

Als organisatie heb je HR hard nodig als het gaat om het creeëren van geluk op de werkvloer. HR geeft de leiding en is een van de belangrijkste motoren als het gaat om het uitdragen van de why en het zorgen voor gelukkige medewerkers. Als organisatie wil je de goede medewerkers aan je binden en bij je houden. Het hebben en uitdragen van een why is hierin de basis. HR moet het voelen en kunnen naleven. Stap twee gaat er dus over dat je het HR betrekt bij het formuleren van de why en ze in de positie stelt om hierover mee te denken.

3.  Betrek de medewerkers

De medewerkers van je organisatie staan in direct contact met je consumenten. En wat je als organisatie graag wil, is dat je consumenten tevreden zijn en terugkomen. Een why gaat hier een flinke boost aan geven. Mits je de medewerkers erbij betrekt. Ik schrik er altijd weer van, hoe weinig medewerkers (en zelfs HR'ers) op de hoogte zijn van de visie en de missie van het bedrijf waar ze voor werken, laat staan van de why. Hiermee sla je als organisatie echt de plank mis. Dit staat namelijk de betrokkenheid van medewerkers in de weg. Niet gek dat slechts 9% van de Nederlandse medewerkers betrokken is bij het werk en de organisatie. Wanneer medewerkers zich betrokken voelen bij de why van de organisatie waar ze voor werken en erachter staan, zullen ze gelukkiger zijn in het werk. Met bovenstaande resultaten van dien. 

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de mate waarin medewerkers gelukkig zijn. Zingeving (de why van de organisatie en het individu) is echter de basis. Wanneer je stap 1 tot en met 3 hebt voldaan, kan je verder aan de slag de andere factoren die van invloed zijn op hun werkgeluk. Deze factoren sluiten weer haarfijn aan bij de drie bovenstaande stappen voorgelukkig medewerkers.

Meer informatie?

Zoals uit onderstaande ervaring blijkt, help ik organisaties bij het ontdekken en vormgeven van hun why en het vervolgens betrekken van het HR en de medewerkers. 
Wil je hierover meer informatie? Of wil je gewoon even sparren over dit thema? Vul dan rechts het contactformulier in. Je kan me natuurlijk ook bellen op 0652238498.

Lees hier de ervaring van Frans

Anique Wijnhoud van Rebelpoint heeft ons uitstekend geholpen om richting te geven aan onze visie en strategie voor de komende jaren. Samen hebben we de WHY van Alert - Focus op veiligheid weten te verwoorden in één kernachtige zin. De WHY van ons bedrijf geeft aan waarvoor we iedere dag weer met plezier en volle overgave voor onze opdrachtgevers aan de slag gaan. Ons doel is om "bij te dragen aan een incidentvrije wereld" en onze klanten op die manier "een veilig gevoel" te geven. Samen met Anique heb deze visie, onze stip op de horizon, kunnen overbrengen aan alle medewerkers. Hiermee geven wij richting aan onze doelstellingen qua tevredenheid van onze klanten en onze werknemers. Ik wens Anique heel veel succes met het uitbouwen van haar mooie bedrijf Rebelpoint, ze verdient het dubbel en dwars.