Werkgeluk: eerst zien, dan geloven

Het is hét buzzwoord van de laatste tijd en iedereen is ermee bezig. Toch lijkt niemand iets van het woord te snappen. Ik zal je uitleggen hoe wij dit concreet hebben gemaakt en waar wij gelukkig van worden. En oja, onze klanten ook.

Wat we gaan doen...

Wij doneren 10% van elke RebelBox die wij verkopen aan betekenisvolle organisaties. Het team dat met de RebelBox aan de slag gaat, kiest naar welke organisatie deze donatie gaat. En het leuke is: de gekozen organisatie nodigt het team vervolgens uit om een kijkje in hun keuken te nemen. Zo kunnen zij in de praktijk ervaren hoe de organisatie vormgeeft aan betekenisvol werken en een bijdrage levert aan het verhogen van het nationaal werkgeluk. Ik zeg: win-win. 

Waarom we dit gaan doen?

Al vier jaar is het onze missie om het nationaal werkgeluk te verhogen. De positieve psychologie heeft mij laten zien dat werkgeluk niets zweverigs is, maar juist ontzettend concreet. Dit in combinatie met de vele praktijkvoorbeelden die ik heb gezien, maakt dat ik geloof dat het verhogen van het werkgeluk dé missie moet zijn van elke organisatie. Rebelpoint heeft een nieuwe kijk op werkgeluk. Ik heb gemerkt dat coachingtrajecten, workshops en trainingen niet het gewenste resultaat bereiken. Mensen kunnen simpelweg niet in één dag onderzoeken waar zij energie van krijgen, wat ze belangrijk vinden, wat ze nodig hebben in sociale relaties, wat ze goed kunnen en waar ze naartoe willen. Laat staan dat ze ernaar gaan handelen en daadwerkelijk werkgeluk gaan ervaren. Niet zo gek dat mensen het moeilijk vinden om een cijfer en een definitie aan hun werkgeluk te geven. Dit is namelijk voor iedereen anders.

Hoe het allemaal begon... 

In het laatste jaar van mijn studie besloot ik om mijn eigen onderneming op te zetten. Ik zag en sprak mensen uit alle lagen van de organisatie en zag hoe ongelukkig zij waren. Hoe mensen zichzelf en hun energie kwijtgeraakt waren, niet wisten wat ze nodig hadden en zich neerlegden bij de situatie. We werken nou eenmaal voor het geld en we kunnen niks aan de situatie veranderen, toch? Ik dacht daar anders over en wilde bewijzen dat het anders kon. Aangezien er geen organisatie was die werkgeluk en mijn geloof op dat moment in de praktijk bracht, zat er maar één ding op.

Vanaf de eerste dag was werkgeluk het centrale thema. Toen al. Van veel mensen kreeg ik enkel een verbaasd gezicht te zien, als ik sprak over mijn (toen nog lang niet concrete) plannen. Terecht ook, ik wist totaal niet waar ik aan begon. Op dat moment was ik om precies te zijn twee maanden een toegepast psycholoog. Tijdens mijn studie was ik al veel met mijn toekomstige werkgeluk bezig. Ik merkte al in mijn tweede studiejaar dat de probleemgerichte focus mij volledig leegzoog. Op het moment dat iemand of een organisatie mij om hulp zouden gaan vragen, was het 'kwaad' al geschied en kon ik vervolgens actief pleisters gaan plakken. Toen ik kennismaakte met de positieve psychologie (wat de gezonde mens nodig heeft om veerkrachtig te zijn en te blijven) wist ik dat dit de sleutel was tot duurzame verandering. Waarom wachten tot ons ziektepercentage op 20% zit? Waarom wachten tot de millenials zo ontevreden zijn dat ze weggaan? Waarom een recruitmentbureau inschakelen omdat we zelf niet de juiste mensen kunnen vinden? We kunnen immers eindeloos doorpraten over alles wat ons in het leven of in een organisatie niet zint, maar daar komen we geen klap verder mee. Dat geloof ik na vier jaar ondernemerschap meer dan ooit. 

De behoefte om van betekenis te zijn in het werk 

Het concreet maken van deze benadering ging ook bij mij niet over één nacht ijs. Pas vorig jaar vielen voor mij alle puzzelstukjes op z'n plek, toen ik mijn bedrijfsnaam Reframed moest veranderen. Ik heb mezelf vorig jaar opnieuw de vragen gesteld waar ik in de jaren ervoor de meeste energie van kreeg, wat ik het belangrijkste vind in mijn werk, met wie en voor wie ik het liefst wil werken, waar ik goed in ben en welk doel ik voor ogen heb. Rebelpoint is hier het resultaat van. Hoewel veel antwoorden op deze vragen vooral duidelijk werden voor mijzelf en niet per se verschilden, bleef mijn antwoord op de vraag wat ik het belangrijkste vind in het werk hetzelfde. Ik wil van betekenis zijn door iedereen de kans te geven om te ontdekken welke antwoorden zij zelf op deze vragen geven. Ik gun het iedereen op de arbeidsmarkt zó om zichzelf beter te leren kennen, bij zichzelf te blijven, trots op zichzelf te zijn en te doen waar zij het meest blij van worden. En daar hoef je echt niet altijd voor van baan te switchen. Dat betekenis in het werk (zingeving) de sterkste beïnvloeder is van werkgeluk merk ik enerzijds aan mezelf, want het is nog steeds elke maand spannend of ik hier salaris uit kan halen. Stoppen is nooit een optie, het komt steeds weer goed. Om mij heen zie ik mensen die hier hetzelfde in staan. We weten nog niet hoe we het allemaal gaan doen en voor elkaar moeten boksen, maar waarom we het doen is glashelder. 

Oja, sorry, ik zou het concreet voor je maken...

De mensen waar ik het over heb, werken in de betekenisvolle organisaties van nu. Zij staan hier exact hetzelfde in als ik. Slechts twee weken geleden heb ik contact opgenomen met de oprichters van enkele van deze organisaties die werken vanuit betekenis en daarbij bijdragen aan het verhogen van het nationaal werkgeluk. Ik heb hen voorgelegd dat ik teams die aan de slag gaan met de RebelBox wil laten ervaren wat zingeving is. Juist dan gebeurt er namelijk iets. Al deze ondernemers geloven hetzelfde als wij, namelijk: dat het voor iedereen mogelijk is om gelukkig te werken, ongeacht je achtergrond en ervaringen. Van het één kwam het ander. We gaan elkaar versterken, want daar wordt iedereen beter van! 

Dat het makkelijker is om iets goeds te doen voor anderen dan voor jezelf klinkt niemand onbekend in de oren. Maar door te geven, doe je wel degelijk iets goeds voor jezelf. Hoe kom je er beter achter wat jij belangrijk vindt en op welke manier jij van betekenis kan zijn door het te ervaren? Het aantal betekenisvolle organisaties groeit elke dag. Organisaties die een doel voor ogen hadden en van betekenis zijn voor anderen. Voor veel van deze organisaties is het elke dag weer hard werken om voldoende geld te verdienen. En toch zijn de ondernemers van deze organisaties en de mensen die er werken de gelukkigste mensen die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen. 

Hoe ga jij jouw werkgeluk verhogen?

Is het concreet genoeg? Het is niet makkelijk en het is niet in één dag gebeurd, maar stop álsjeblieft met discussiëren, sommetjes maken en vergaderen. Ga het gewoon doen! Als je doet waar jij energie van krijgt, dan merk je dat werkgeluk echt simpel is. Blijf trouw aan jezelf, werk vanuit je eigen waarden en ga op zoek naar hoe jij van betekenis wil zijn in het werk. De rest volgt vanzelf, trust me. 

Klaar om een eerste stap te zetten?

Met de RebelBox ga je samen met je collega's aan de slag om te ontdekken waar jullie gelukkig van worden en hoe jullie dit in de praktijk kunnen brengen. Jullie kiezen zelf aan welke organisatie wij doneren. Als cadeautje krijgen jullie de kans om bij een betekenisvolle organisatie op bezoek te gaan en te ervaren hoe betekenisvol en gelukkig werken er in de praktijk uitziet. 

Nieuwsgierig geworden naar de organisaties waar wij mee gaan samenwerken? Klik op deze link, check de organisaties en breng je stem uit aan de organisaties waar jij met jou team heen zou willen.