RebelStory - Lot van Leth

Lot van Leth heeft het gevoel dat haar medewerkers gelukkig zijn, maar ze vindt dat ze daar niet zomaar vanuit mag gaan. Zij is van mening dat wanneer mensen zelf weten wat ze nodig hebben en belangrijk vinden in het werk, het makkelijker wordt om het werkgeluk van de medewerkers van Accolade te verhogen. Daarom stuurt Lot haar medewerkers op ontdekkingstocht met de RebelBox.

Jij bent een #happyrebel. Waar zit dit 'm volgens jou in?

"Ik ga iedere dag met plezier naar het werk krijg veel energie van wat ik doe. Als manager wonen bij Accolade moet ik doelstellingen behalen, maar heb ik de vrijheid en autonomie om dit op mijn eigen manier in te vullen", vertelt Lot. Ze licht toe dat het doel van Accolade is om voor elke huurder een passende woonplek te vinden in een aangename buurt. Als manager krijgt zij de kans om de mensen in haar team te laten doen waar ze goed in zijn en blij en gelukkig van worden. "Ik word er blij van als we stappen zetten en als dingen vanzelf gaan, doordat mensen de juiste dingen doen en op de juiste plek zitten. Uiteraard komt dit de klant ook ten goede!"

Wat maakt Accolade tot een plek waar jij een #happyrebel kan zijn?

"Accolade wil echt iets betekenen voor haar doelgroep. Het is een laagdrempelige organisatie die veel wil investeren in medewerkers op het gebied van welbevinden en ontwikkeling. Natuurlijk is er ook veel tijd gestoken in financiën, klanttevredenheid en processen. Onder andere hierdoor is de klanttevredenheid dit jaar gestegen van een 7,4 naar een 7,8. Willen we boven een 8 uitkomen? Dan hebben we blije medewerkers nodig. Deze focus op medewerkers zorgt ervoor dat ik in mijn werk kan doen, waar ik het meest gelukkig van wordt: mensen op de juiste plek zetten!"

Werkgeluk dus. Waarom?

Volgens Lot gaat het bij klanttevredenheid om de menselijke en persoonlijke benadering richting klanten. Daar zijn we enkel toe in staat als mensen lekker in hun vel zitten. Willen we nog meer stappen zetten in klanttevredenheid, dan hebben we dus medewerkers nodig die geloven in wat ze doen, die energie hebben en die doen waar ze gelukkig van worden. 

Wat maakt dat je de RebelBox inzet om als team met werkgeluk aan de slag te gaan?

"Ik ben onderdeel van mijn afdeling en met elkaar hebben we uitdagende klussen te klaren. In de breedste zin van het woord wil ik aan de slag met de vraag hoe je bij Accolade zo gelukkig mogelijk kunt werken. Ik heb het gevoel dat de mensen in mijn team gelukkig zijn, maar wil daar niet van uit gaan. In een team van meer dan dertig medewerkers weet je niet van iedereen of 'ie echt gelukkig is", noemt ze eerlijk. 

"Daarnaast spreekt jullie pragmatische en energieke manier me ontzettend aan en heb ik geen Toegepaste Psychologie gestudeerd. Met de RebelBox gaan we direct aan de slag, krijgen medewerkers inzicht in wat ze nodig hebben om gelukkig te werken en kunnen we gaandeweg het gesprek aangaan om de bovenstaande vraag te beantwoorden."

Wat hoop je dat het oplevert voor je team?

Lot verwacht dat zij en haar team elkaar meer gaan opzoeken. "Soms zien we elkaar maar één keer in de week. Dat is niet erg, maar dan is het soms wel lastig om regelmatig het gesprek aan te gaan over hoe iemand zich voelt in het werk. Een traject kan helpen om meer toenadering te hebben, om samen scherp te zijn op de energie die weglekt en om taken meer te koppelen aan talenten. Dit kan energie opleveren. Als je niets doet, zakt de energie weer in. Teams en organisaties hebben nieuwe energie en enthousiasme nodig om scherp te blijven en tot nieuwe creativiteit te komen", stelt Lot.

Niet voor niets voegt ze eraan toe dat iedere manager het zijn of haar medewerkers zou moeten gunnen om erachter te komen wat ze nodig hebben om samen zo energiek en gelukkig mogelijk te werken. Laat je niet weerhouden door angst en probeer niet te denken in: daar is het nog niet de tijd voor of de sfeer is er nu niet naar. In welke fase je als organisatie ook zit: werkgeluk draagt bij aan alle KPI'S en levert dus altijd iets op!

En voor je medewerkers?

"Ze krijgen allemaal de kans om te ontdekken wat ze ervoor nodig hebben om een Happy Rebel te worden in het werk. Waar krijg je energie van? Wat kan je goed? Wat vind je belangrijk?  En wat heb je nodig in de samenwerking met anderen? Voor sommigen kan dit betekenen dat ze erachter komen dat ze niet meer op de juiste plek zitten, maar wel weten wat ze op een nieuwe werkplek nodig hebben. Anderen geeft het grip op wat ze nodig hebben om zo gelukkig mogelijk te werken en hier zelf stappen in te zetten. Dit kan ook helpen in de besteding van het persoonlijk budget dat iedere medewerker mag uitgeven aan de eigen ontwikkeling en aan het 'goed in je vel zitten'. In de afgelopen jaren is gebleken dat mensen dit budget niet altijd (gericht) inzetten en niet goed weten wat ze er mee moeten doen. Door de RebelBox wordt iedereen zich veel bewuster en ik hoop dat medewerkers het persoonlijke budget dan nuttiger (en überhaupt) inzetten. 

Wil jij ook met jouw team of organisatie aan de slag met de RebelBox of wil je meer informatie? Als je contact met ons opneemt, sturen wij informatie over het traject (de duur, de kosten, het programma etcetera) naar je toe!