Steeds meer bedrijven investeren in geluk op het werk. Sommige werkgevers hebben hiervoor zelfs een aparte functie in het leven geroepen: de Chief Happiness Officer. Elke medewerker heeft zijn of haar eigen geluksknoppen en voor een gelukkige organisatie is een duurzame aanpak nodig. Een serieuze taak. 

Wat is een Chief Happiness Officer (CHO)?

Een Chief Happiness Officer is, in essentie, een HR Manager met een speciale kwalificatie: hij of zij gelooft dat gelukkige medewerkers betere medewerkers zijn. Zijn of haar doel? Een werkomgeving creëren die het welzijn, en zelfs het geluk, van medewerkers verbetert.

Alexander Kjerulf, medeoprichter van WooHoo inc. in Denemarken is een voorbeeld van zo'n Chief Happiness Officer. Volgens hem is het ontplooien van verschillende initiatieven waar medewerkers gelukkiger van worden de voornaamste taak van CHO's. In Nederland inspireert hij organisaties om voor een zelfde aanpak te kiezen en deelt hij ervaringen bij organisaties als LEGO en IKEA.

Waarom een CHO?

Nog nooit waren er zoveel mensen afwezig. De arbeidsmarkt verandert. Stress, hoge werkdruk en het flexibele werken vragen veel van medewerkers. Burn-outs nemen nog steeds toe. We gaan steeds later met pensioen en mensen willen vaker zinvol werk doen. 

Het bevorderen van het welzijn van medewerkers is hier hét antwoord op. Om een 'einde' te maken aan ziekteverzuim en om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te bevorderen, is het nodig om te weten wat medewerkers nodig hebben om gelukkig te werken. Ja, uit onderzoek blijkt dat medewerkers gelukkiger zijn wanneer zij in hun werk de dingen kunnen doen die hen energie geven, die zij belangrijk vinden en goed kunnen. Maar hoe dit er concreet uitziet, verschilt per medewerker. 

Om een gelukkige organisatie te creëren móet je medewerkers de kans geven om zelf te ontdekken waar zij energie van krijgen, wat zij belangrijk vinden en wat ze goed kunnen. Pas wanneer mensen dit voor zichzelf weten, kan je hier als organisatie op in spelen en zorgen voor betrokken, gemotiveerde en gelukkige medewerkers. En ja, dit kost tijd en vraagt om expertise. 

Wat levert het op?

In kaart brengen wat medewerkers nodig hebben, waar ze gelukkig van worden en daar actief op in (kunnen) spelen, levert ontzettend veel op voor jouw organisatie. Enkele voordelen op een rij:

  • Gelukkige medewerkers hebben meer energie, presteren beter en zijn minder vaak ziek. Ten eerste wil je natuurlijk dat je medewerkers gezond zijn en dat zij hun eigen energieniveau op peil kunnen houden. Ten tweede kan je wel nagaan hoeveel kosten dit scheelt aan ziekteverzuim. Een zieke medewerker kost namelijk al snel 200 tot 400 euro per dag! 
  • Betrokken medewerkers die trots zijn om voor de organisatie te werken. Ze praten positief over de organisatie. Bij ongelukkige medewerkers is vaak het tegenovergestelde het geval, wat slecht is voor het imago van jouw organisatie.
  • Medewerkers die zich écht identificeren met (de missie en de visie) van de organisatie en als geen ander weten welke nieuwe medewerkers passen bij de organisatie. Dit scheelt je kosten voor recruitment en levert medewerkers op die beter passen dan medewerkers die worden aangenomen op basis van hun CV, opleiding, ervaringen en pasfoto. Nog niet overtuigd? Ik deel de voorbeelden uit de praktijk graag met je! 
  • Medewerkers die zelf weten aan welke knoppen ze moeten draaien om hun werkgeluk te verhogen en te behouden. Ze zijn zelf in staat om hun energielevel op peil te houden, om zingeving in hun werk te integreren en om hun talenten meer in te zetten. Daarnaast weten ze waar ze naartoe willen en wat daarvoor nodig is. 
  • Betere resultaten, meer omzet en/of een grotere tevredenheid van klanten (of gasten, cliënten en patiënten) ! Van wie koop jij eerder? Van een gelukkige medewerker die zichzelf is en het voor jou als klant echt tot een feestje maakt? Of van een ongelukkige medewerker? We weten allemaal hoe dat eruit ziet. Hetzelfde gaat natuurlijk op voor andere branches, zoals de horeca, de zorg en het onderwijs.

Wie is geschikt?

Je begrijpt dat we het bovenstaande lijstje nog langer kunnen maken. Je kan als organisatie niet meer om werkgeluk heen. Sommige organisaties maken hier al werk van en zien mogelijk al één of meerdere van de bovenstaande effecten terug. Dit betekent echter niet dat er niet meer uit te halen is en ook niet dat de huidige HR managers hun werk niet goed doen. In mijn ogen bestaat de rol van een CHO juist naast die van HR-manager. Samen werken ze aan het bevorderen van geluk op de werkvloer. Zo is de CHO vooral verantwoordelijk voor de kennis en de tools die het geluk op de werkvloer vergroten en achterhalen wat medewerkers in de organisatie nodig hebben. HR managers kunnen dit vervolgens integreren in bijvoorbeeld functioneringsgesprekken of in het werving- en selectiebeleid. 

Ben jij er ook van overtuigd dat gelukkige medewerkers betere medewerkers zijn en geloof jij in de meerwaarde van een CHO voor jouw organisatie? Zoek dan vooral naar iemand die voor deze rol is opgeleid en laat je adviseren. Er zijn verschillende aanpakken mogelijk en het is belangrijk dat de juiste aanpak gekozen wordt voor jouw organisatie. Wil je weten hoe jij op zoek kan gaan naar een geschikte CHO? Dan denk ik graag met je mee!

Direct aan de slag?

Vanuit Rebelpoint heb ik tools ontwikkeld die je morgen al kan inzetten op de werkvloer en waarmee je je medewerkers de kans biedt om voor zichzelf te ontdekken waar ze gelukkig van worden. Helemaal overtuigd van de meerwaarde van een CHO voor jouw organisatie? Hoewel ik organisaties op dit moment als externe ondersteun op het gebied van werkgeluk, heb ik besloten om mij dit jaar bij één organisatie intern in te zetten in de rol van Chief Happiness Officer. Maar dan moet je mij er wel van overtuigen waarom ik voor jouw organisatie moet kiezen!